martes, 11 de octubre de 2016

Bambilici. Regula jocului, regulament, instructiuni de joc sau statut.

Pe la inceputul anilor '70 un unchi de-al meu, despre care stiam la vremea aceea ca e "subinginer la Brazi", m-a invatat pe mine si pe un var de varsta mea, un joc caruia el ii zicea . . . "Bambilici", si asa l-am numit, jucand eu cu varul meu sute, sau poate mii de jocuri, dar apoi am crescut, si ne-am dus in lume, si eu n-am mai intalnit pe nimeni care sa stie jocul asta.

Am mai invatat eu (in timp) vreo cateva persoane, ca sa am partener de joc, dar jocul n-a proliferat, sau cel putin nu am eu stire de asta.

Jocul se juca in doi, si era cam asa:


Fiecare dintre cei doi parteneri ("a" si "b") aveau nevoie de cate o foaie de hartie si de ceva de scris (creion, pix, etc).

Fiecare isi desena pe foaia lui cate un tabel ca asta din imagine,
Fiecare scria cate un "C" (semnificand "centrat") si cate un "N" (semnificand "ne-centrat") asa cum se vede in imagine, dupa care fiecare isi alegea din memorie un numar format din patru cifre (fara ca vreuna din cifre sa se repete in cadrul acelui numar), si il trecea in ambele coloane, tinandu-si foaia ferita, in asa fel incat "adversarul", sa nu ii poata observa numarul.

Cel care incepea jocul, spunea un numar format din patru cifre (respectand regula nerepetarii cifrelor in cadrul aceluiasi numar), numar pe care in acelasi moment si-l nota intr-una din cele doua coloane ("a" sau "b") si comunica celuilalt rezultatul acestei incercari de ghicire a numarului.

Astfel daca jucatorul "b" incerca sa ghiceasca cu numarul "6324", tu (jucatorul "a") ti-l notai in coloana pe care o atribuiai lui, si ii comunicai ca are (in cazul asta) . . .  "un numar centrat si un numar ne-centrat.

Asta era ceea ce vedeai tu, dar nu vedea el, si anume ca 3-ul era una din cifrele care in ambele numere avea aceeasi pozitie, iar 4-ul desi facea parte din numar, nu era in numarul indicat pe aceeasi pozitie ca in numarul ales de tine.
Restul de doua cifre (in cazul expus aci, tu aveai sub ochi ca cifra 6 si cifra 2 nu au concordanta in numarul tau) se subintelegea ca nu fac parte din numarul ales de tine.
Erai un norocos cand indicai din prima, un numar la care ti se raspundea "Nu ai nimic" pentru ca astfel patru cifre din 10, ori nu le mai foloseai deloc, ori foloseai trei din ele, careia ii adaugai o a patra, despre care aflai astfel cu o siguranta de 100% daca face parte din numarul ce il cauti, sau in cazul in care aflai ca face parte face parte, aflai si ce pozitie are.
Si asa continua jocul, pana cand unul dintre cei doi jucatori indica cu exactitate numarul celuilalt.
....................
Dupa ce joci cateva jocuri si intelegi schema, jocul devine atractiv, faceam partide spectaculoase, jucam de ne uitam jucand.

.................................

Mi-am adus aminte de jocul asta, privind mahnit, la politica in general, si la politica romaneasca in special (in special, pentru ca aici ma doare) si vad cum oamenii joaca jocuri (pretind ei ca joaca) facand abstractie totala de existenta regulei jocului respectiv.
Astfel, in politica romaneasca, daca vrei joci jocul numit "PSD", sau daca regulamentul de joc al acelui nu te atrage, joci PNL, sau joci USR, sau joci PMP, sau joci ALDE sau . . . etc.

Cum ai putea sa joci "bambilici" daca nu ii prezentam eu aici "statutul", daca nu il "buchisesti", daca nu ti-l introduci in memorie, nu ti-l prelucrezi si nu ti-l asimilezi?
Cum ai putea sa joci septica, sah, fotbal, remi, tenis, sau orice alt joc, daca nu ii cunosti, nu asimilezi si nu iti asumi regulile lui?

A fi  jucatorul "a", Iohanis (sa zicem) iar "b" sa zicem ca ar fi "Basescu", ce inseamna ca suntem "basisti" sau ca suntem "iohanisti"?
Faptul ca dorim victoria unuia dintre cei doi jucatori, care isi tine fiecare numarul acoperit (pentru ca asa e ratiunea de a fi a jocului, ca si la carti), ca sa nu ii fie vazut?
Pai asta este o sustinere oarba, o sustinere microbistica.

Un partid este ca o "banca de investitii".
Este ca o banca in care tu iti bagi "PIB"-ul tau personal, cu logica intentie de a avea la valoarea ce o bagi, dobanda.
Nu e anormal sa investesti orbeste, fara sa ceri "statutul" (regulamentul de joc) si sa citesti cu de-amanuntul, ce ti se cere si ce ti se ofera?
A vota, inseamna a-ti pune pecetea pe un act.
Si nu pe orice act, ci pe un act oficial.
Pai daca undeva, cu litera mica, este trecut ca tu cedezi de buna voie casa ta celui care adunamai multe hartii stampilate, ca cea pe care o stampilezi tu?
Nu e normal sa stii in ce te bagi? cu cine? care-s conditiile?
Nu e normal sa iti evaluezi sansele functie de datele din "contract"?
Un Statut de partid, este un contract care iti sta la dispozitie sa il citesti, dar tu semnezi, ca primarul, fara sa stii ce ai semnat, iar apoi, dupa doua-trei luni iesi in strada strigand ca ai fost inselat.
Pai ce facem noi aici, jucam bambilici? sau rupem pisici? :)  

No hay comentarios:

Publicar un comentario